Els ajuntaments de Sant Joan les Fonts i el de la Vall de Bianya avaluen a través de la col·laboració amb OAFI la salut osteoarticular de 127 persones de la Garrotxa
La iniciativa, desenvolupada per la Fundació OAFI amb la col·laboració dels ajuntaments d’aquets 2 municipis, ha permès identificar factors de risc relacionats amb l’artrosi i l’osteoporosi i reforçar la prevenció i l’autocura.
La Fundació Internacional de l’Artrosi, OAFI, ha presentat els resultats de la campanya de prevenció i cribratge de la salut osteoarticular duta a terme al Casal de la Gent Gran de la Canya. En la jornada hi van participar 127 persones procedents principalment de Sant Joan les Fonts i la Vall de Bianya, així com de Sant Esteve de Llémena.
Les persones participants tenien una mitjana d’edat de 65,4 anys i el 76% eren dones, un dels col·lectius amb més risc de patir problemes relacionats amb la pèrdua de densitat òssia, especialment després de la menopausa.
La presentació dels resultats es va fer en una reunió celebrada aquest estiu a l’Ajuntament de Sant Joan les Fonts. Hi van participar el doctor Josep Vergés, president de la Fundació OAFI; la doctora Glòria Bassets, directora d’Atenció Primària de l’Hospital d’Olot i Comarcal de la Garrotxa; Maria Vidal, alcaldessa de Sant Joan les Fonts, Irene Roura, regidora de Salut i Benestar Comunitari de l’Ajuntament de Sant Joan les Fonts i Marc Toboso, alcalde de La Vall de Bianya.
Salut osteoarticular: proves ràpides i no invasives
La campanya tenia com a objectiu acostar la prevenció i la detecció precoç de les patologies osteoarticulars a la població. El cribratge va incloure un qüestionari inicial sobre antecedents mèdics, risc de fractura i presència de dolor; la mesura de la composició corporal, i una densitometria ultrasònica del calcani, una prova que permet valorar la densitat mineral òssia a través del taló.
També es van recollir dades sobre les zones i la intensitat del dolor articular i, en el cas de les dones, sobre la simptomatologia relacionada amb el climateri. Es tracta de proves ràpides i no invasives que permeten detectar indicadors de risc i orientar les persones que necessiten una valoració posterior per part dels professionals sanitaris.
Una vegada analitzades les dades, OAFI elabora informes personalitzats amb els resultats i recomanacions sobre alimentació, activitat física, control del pes, descans, salut mental i prevenció de caigudes. Quan les proves identifiquen factors de risc, es recomana consultar el personal mèdic o altres professionals especialitzats.
La prevenció en una comarca amb una població progressivament més gran
La prevenció de les patologies osteoarticulars té una rellevància especial a la Garrotxa. Segons l’estudi demogràfic elaborat per OAFI a partir de dades de 2024, 25.670 habitants de la comarca tenen més de 50 anys, el 41% de la població. Les persones de més de 65 anys representen el 21% del total.
En el cas de Sant Joan les Fonts, el 44% de la població té més de 50 anys, mentre que a la Vall de Bianya aquest percentatge és del 42%. Aquest context reforça la necessitat d’impulsar actuacions que facilitin la detecció precoç, fomentin els hàbits saludables i ajudin a preservar l’autonomia i la qualitat de vida de la població.
La iniciativa desenvolupada a la Canya exemplifica la col·laboració entre els ajuntaments, els serveis d’atenció primària, el Consell Comarcal de la Garrotxa i la Fundació OAFI per apropar les actuacions preventives al territori i millorar la salut osteoarticular.
La Fundació Internacional de l’Artrosi, amb seu a la Garrotxa per portar la salut osteoarticular a un altre nivell
L’artrosi és una malaltia degenerativa que afecta més de 595 milions de persones a tot el món —especialment dones— i que impacta directament en l’autonomia, la mobilitat i l’estat d’ànim de qui la pateix. A Espanya hi ha més de 7 milions de persones diagnosticades d’artrosi i més de 3 milions amb osteoporosi. Encara que sovint es vincula a l’envelliment, l’increment de l’esperança de vida i determinades pràctiques esportives han fet que cada cop més es detecti en joves i esportistes.
La Fundació Internacional de l’Artrosi, l’OAFI, és l’única fundació independent sense ànim de lucre a nivell mundial focalitzada a treballar per donar suport a les persones amb artrosi. Amb renom internacional i líder en el tractament d’aquestes patologies, es va crear el 2016 a Barcelona de la mà del doctor Josep Vergés amb la voluntat de promoure la conscienciació, l’educació, la prevenció, el tractament i la investigació de la salut articular. Alhora, el seu objectiu era acompanyar i oferir solucions a les persones que pateixen aquesta patologia perquè puguin alleugerar el seu dolor i millorar la seva qualitat de vida.
Durant els darrers 10 anys s’ha encarregat de liderar programes de conscienciació sobre la malaltia per sensibilitzar la societat i reduir el nombre d’afectats. En el marc del seu desplegament i treball conjunt amb el territori, aquest setembre la fundació obrirà la seva segona seu ubicada a la rectoria de Sant Esteve de Llémena, dins del municipi de Sant Aniol de Finestres. Casa OAFI, organitzat en coordinació amb el Departament de Salut de la Generalitat, oferirà atenció mèdica especialitzada, tallers, xerrades informatives i activitats de difusió obertes a la ciutadania.
Durant l’últim any, la fundació ja ha portat a terme proves gratuïtes de prevenció i detecció precoç per cuidar la salut osteoarticular arreu de la Garrotxa.
Reunió de retorn dels resultats de la campanya de prevenció i cribratge de la salut osteoarticular, celebrada a l’Ajuntament de Sant Joan les Fonts.
Consell Comarcal de la Garrotxa
Av. Onze de Setembre, 22 – 17800 Olot – Tel. 972 27 49 00 – www.garrotxa.cat
Àrea de comunicació i relacions institucionals (Isa Danés) – comunicacio@garrotxa.cat – 633 49 50 73
Para ofrecer las mejores experiencias, utilizamos tecnologías como las cookies para almacenar y/o acceder a la información del dispositivo. El consentimiento de estas tecnologías nos permitirá procesar datos como el comportamiento de navegación o las identificaciones únicas en este sitio. No consentir o retirar el consentimiento, puede afectar negativamente a ciertas características y funciones.
Funcional
Siempre activo
El almacenamiento o acceso técnico es estrictamente necesario para el propósito legítimo de permitir el uso de un servicio específico explícitamente solicitado por el abonado o usuario, o con el único propósito de llevar a cabo la transmisión de una comunicación a través de una red de comunicaciones electrónicas.
Preferencias
El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
Estadísticas
El almacenamiento o acceso técnico que es utilizado exclusivamente con fines estadísticos.El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
Marketing
El almacenamiento o acceso técnico es necesario para crear perfiles de usuario para enviar publicidad, o para rastrear al usuario en una web o en varias web con fines de marketing similares.